Allmänna villkor och information
Nedan villkor gäller vid köp av vara från Nordicweave.se (”vi” eller ”oss”). I och med lagd beställning godkänner du som kund dessa villkor och de gäller för hela tiden som partnerna har en affärsrelation. När du handlar via webbshopen handlar du med:
Persiennkompaniet Norden AB
Org.nr: 556475-1237
Västberga allé 26
126 30 Hägersten, Sverige
E-post: info@persiennkompaniet.se
Tel: 08-441 00 80
Nordic Weave är Persiennkompaniets webbshop.
Bra att veta om markisvävar och måttagning
Våra produkter kommer i en mängd variationer, och vårt mål är att du som kund ska bli 100% nöjd med din vara. Därför är det viktigt att du noggrant går igenom orderbekräftelsen som du får i samband med ditt köp. Kontrollera mått, färg, leveransadress etc.
När du beställer väv till dina markiser från oss så är den uppsydd enbart för att passa din markis mått. Det är viktigt att du följer våra instruktioner för hur du ska mäta för ny väv. Nordicweave.se tar inget ansvar för eventuella felmått, även om vi självklart vill att du ska bli nöjd och vi gör vad vi kan för att hjälpa till. Känner du dig osäker på något, kontakta oss omgående. Din beställning innebär att vår produktion startas och efter det kan inga ändringar göras.
Alla våra markisvävar kommer från Sandatex, deras vävar är från en av världens absolut främsta tillverkare och håller absolut toppkvalitet.
All markisväv ligger på en bredd om 120cm, vilket innebär att om du har en markis som är bredare än 120cm så kommer väven att bestå av flera ihopskarvade våder. Detta är universellt för alla markisvävar på marknaden. Hos Sandatex finns mer information om markisvävar: https://drive.google.com/file/d/16VUUJmvjDTlkG5xIKJ7Lpjnlch0v6HSt/view
Priser
Priserna på Nordicweave.se är dagspriser angivna i SEK och inkluderar moms och exkluderar leverans och montering.
Produkterna finns i olika varianter och storlekar, därför ändras priset när du väljer storlek och andra tillval. Det priset som initialt presenteras på Nordicweave.se är alltid den konfigurationen med lägst pris. Vi reserverar oss för eventuella skatteändringar, pris- och korrekturfel.
Leverans
Följande leveransalternativ gäller vid köp på nordicweave.se:
Fri leverans till Persiennkompaniets lager (Västberga allé 26, 126 30 Hägersten)
Leverans till ombud via DHL/Schenker för 250 kr per kolli (vävarna viks så att de ska få plats i mindre paket).
Leveranskostnaden för din order kan du alltid se innan du godkänner din order i samband med att du kontrollerar din varukorg.
Leveranstiden för samtliga order är cirka 10 arbetsdagar. Under sommaren då vår fabrik stänger för semester är leveranstiden något längre.
Upphämtning av order
Du får information via sms och/eller e-post när ordern är klar för upphämtning hos ditt ombud alternativt på Persiennkompaniets lager. Följ instruktionerna du fått per sms/e-post för att hämta ditt kolli.
Kontroll av varor vid mottagandet
Du ombeds kontrollera dina varor vid mottagandet så att eventuella fel, skador eller brister kan åtgärdas omgående. Om du mot förmodan upptäcker fel på någon produkt är det viktigt att du inom skälig tid efter mottagandet uppmärksammar nordicweave.se på detta (reklamerar). En reklamation som görs inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.
Att återge färger på bild kan vara komplicerat och variera beroende på inställningar på din skärm, fotokvalitet samt upplösning. Därför har nordicweave.se inget ansvar för eventuella avvikelser.
Montering
Om du önskar hjälp med montering i Stockholm kan detta beställas via Persiennkompaniet Norden AB. Kontakta oss för mer information.
Kund ansvarar för att monteringsytan är fri och undanplockad så exempelvis stege, pall eller lift i förekommande fall kan placeras på lämplig yta vid överenskommen tidpunkt för montering. Vid osäkerhet, kontakta oss i god tid innan överenskommen tid. Om kunden inte fullgjort sina förpliktelser inför montaget förbehåller sig Persiennkompaniet Norden AB rätten att debitera arbetskostnad enligt gällande timtaxa.
Garanti och ångerrätt/retur
Nordicweave.se lämnar 3 års garanti på samtliga produkter. Vi uppmanar dig att spara din orderbekräftelse från köpet då detta måste uppvisas vid eventuell nyttjande av garanti.
Konsumentköplagen gäller, observera dock att ångerrätten enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler inte gäller för specialtillverkade varor. Du kan alltså inte ångra ditt köp efter att du mottagit din orderbekräftelse. För mer information: Lagen om distansavtal 2 kap paragraf 11.
Betalning och återbetalning
Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.
Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Om kredit inte beviljas behöver man välja ett annat betalningssätt som kortbetalning eller Klarna Direkt, alternativt kontakta Klarna.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.
- 1. Faktura
Betalning mot Klarna faktura med 30 dagars betaltid. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress, och du behöver uppge korrekta och fullständiga personuppgifter.
Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
- 2. Delbetalning
Du kan delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.
- 3. Klarna Direkt
Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor. Aktivera tjänsten genom att logga in hos klarna.se och registrera ditt konto.
- 4. Kortbetalning
Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Klarna stödjer 3D Secure och är PCI-DSS certifierade.
- 5. Swish
Swish är en mobil betallösning där du kopplar ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Är du ansluten till Swish kan även använda det som betalsätt. Välj Swish som betalsätt och följer instruktionerna och godkänn betalningen med ditt mobila bank-ID. Swish är inte tillgängligt om du väljer prenumeration.
Ansvar för brister och förseningar, inklusive rätt till åtgärdande av fel samt omleverans
Vid korrekt reklamation avseende försening eller brister har nordicweave.se rätt att inom rimlig tid antingen efterleverera, avhjälpa felet eller omleverera varan eller varorna.
Skulle din produkt mot förmodan uppvisa ett fel, ombeds du att snarast möjligt kontakta Nordicweave.se som då kommer att göra allt för att åtgärda detta. Onlineformulär för reklamation finns här:
Reparationsåtgärder eller annan bearbetning av produkten får inte utföras utan att Nordicweave.se först lämnat sitt godkännande eller att det utifrån rådande omständigheter står klart att Nordicweave.se inte själv eller genom någon annan kan åtgärda felet inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för dig som kund. Om detta ändå sker, görs det utförda arbetet på egen risk och till egen kostnad.
Om du enligt punkten ovan har rätt att vidta egna reperationsåtgärder har du även rätt till skäligt prisavdrag för produkten.
Om felet eller förseningen är väsentlig har du rätt att häva köpet. Vid delleveranser har du i regel endast rätt att häva den del av köpet som är väsentligt försenad eller felaktig.
Nordicweave.se har ingen skyldighet att ersätta dig för förluster som uppstått i din näringsverksamhet.
Observera att du vid fel i produkten eller förseningar har en skyldighet att vidta skäliga åtgärder för att begränsa skadan.
Nordicweave.se har inget ansvar för skador som uppstår till följd av att de medföljande anvisningarna till produkterna inte har följts eller där arbetet generellt inte har utförts på ett fackmannamässigt sätt.
Skador som uppstått på grund av förvaring, montering och installation i lokaler med fukt och kraftiga temperaturväxlingar godkänns inte som reklamation.
Nordicweave.se ansvarar inte för att fastighetens installationer (el, fasad etc.) är tillräckliga och lämpliga för de köpta produkterna.
Force majeure
Nordicweave.se ansvarar inte för dröjsmål orsakade av hinder som ligger utanför vår kontroll, som Nordicweave.se skäligen inte hade kunnat räkna med, undvika eller övervinna såsom strejk, naturkatastrof, eldsvåda, blixtnedslag, olyckshändelse, krig, terroristattack, väderleksförhållande, åtgärd av myndighet, tekniska problem eller om sådant hinder föreligger för Nordicweave.se leverantörer eller annan tredjeman som Nordicweave.se har anlitat. Dessa hinder ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.
Integritetspolicy
Persiennkompaniet och Nordic Weave arbetar för att säkerställa att din integritet skyddas vid din användning av våra tjänster. Vårt mål är att du ska känna dig trygg i hanteringen av dina personuppgifter. Därför har vi upprättat en policy hur vi hanterar och skyddar dina personuppgifter som kund hos Persiennkompaniet.
Vem är registeransvarig för dina personuppgifter?
Persiennkompaniet Norden AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande bestämmelser för dataskydd. Dina uppgifter kan delas inom Persiennkompaniet. Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part utanför Persiennkompaniet.
Vad för slags personuppgifter samlar vi in?
Vi samlar in personuppgifter som du själv lämnar till oss, till exempel när du gör beställningar i webshopen eller kontaktar oss på via mejl eller telefon. De personuppgifter som du skickar till oss kan till exempel omfatta kontaktinformation, identitetsuppgifter och betalningsinformation. För att vi ska kunna leverera produkter behöver vi känna till leveransadressen, och för att kontakta dig behöver vi telefonnummer och mejladress.
Hur använder vi dina personuppgifter?
Vi kan använda dina personuppgifter för följande ändamål:
- För att hantera din beställning hos Nordicweave.se
- För att kontakta dig vid eventuella problem med leveransen av dina varor
- För att besvara dina frågor och informera dig om nya eller ändrade tjänster
- För att skicka tygprover, marknadsföringserbjudanden och nyhetsbrev
- För att göra analyser så att vi kan ge dig relevanta marknadsföringserbjudanden och information
- För att testa och förbättra våra system som tillhandahåller våra tjänster
- För att förhindra missbruk eller olämplig användning av våra tjänster
På vilken rättslig grund behandlas uppgifterna?
För att få behandla dina personuppgifter måste vi ha en rättslig grund för detta. Vi behandlar dina personuppgifter på följande grunder:
- Då behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal som vi har med dig, eller för att ingå ett sådant avtal.
- Då vi har en rättslig förpliktelse att behandla dina personuppgifter, exempelvis enligt Bokföringslagen.
- Då vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter, exempelvis för marknadsföringsändamål och då vi behöver göra en kreditupplysning för att kunna ingå avtal med dig. Dina personuppgifter sparas så länge vi har en kundrelation. Vi behöver dina personuppgifter för eventuella garantier på produkter och tjänster.
Med vilka kan vi dela dina personuppgifter?
Vi kan dela dina personuppgifter till våra tjänste- och varuleverantörer för att kunna fullgöra och administrera det avtal vi har med dig. Dessa tjänste- och varuleverantörer är då personuppgiftsbiträden till Persiennkompaniet och får endast behandla dina uppgifter på vårt uppdrag och i enlighet med våra instruktioner. Vi kan också komma att dela dina personuppgifter till andra självständigt personuppgiftsansvariga, exempelvis när vi ber om kreditupplysningar, behöver vidta inkassoåtgärder, eller annars bevakar våra rättsliga intressen.
Vi lämnar också ut dina personuppgifter till självständigt personuppgiftsansvariga om det följer av en rättslig förpliktelse eller av ett myndighetsbeslut, exempelvis i bokföringssyfte, eller om vi administrera ROT-avdrag.
Lagringstid
Dina personuppgifter sparas så länga som behandlingen är nödvändig för dom ändamål för vilka dom samlades in för. Vi lagrar dina personuppgifter så länge du har en kundrelation till oss, inklusive garanti-och reklamationstid. Personuppgifter som användas för marknadsföringsändamål raderas efter sju år.
Plats för behandling
Dina personuppgifter behandlas endast inom EU/EES.
Vilka är dina rättigheter?
Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Du kan kontakta Persiennkompaniet som skickar dig dina personuppgifter via mejl inom en månad.
Varje gång som Persiennkompaniet behandlar dina personuppgifter på ett automatiserat sätt efter ditt medgivande eller enligt ett avtal har du rätt att få en kopia på dina data överförd till dig eller en annan part. Det innefattar endast de personuppgifter du har delgett oss.
Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.
Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av Persiennkompaniet med undantag av följande situationer:
- du har ett pågående ärende hos Persiennkompaniet och/eller Nordicweave.se
- du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
- du har en obetald skuld hos Persiennkompaniet, oberoende av betalningsmetod
- din skuld har sålts vidare till tredje part under de senaste tre åren eller ett år för avlidna kunder
- din kreditansökan har avslagits inom de senaste tre månaderna
- om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte
Du har rätt att neka till behandling av dina personuppgifter som baseras på Persiennkompaniets legitima intresse. Persiennkompaniet fortsätter inte att behandla personuppgifterna såvida vi inte kan visa på ett legitimt skäl till processen som går före dina intressen och rättigheter eller på grund av rättsliga anspråk.
Du har rätt att neka till direktmarknadsföring, inklusive profilanalyser som görs i direktmarknadsföringssyfte. Du kan välja bort direktmarknadsföring genom att kontakta Persiennkompaniet.
Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.
Du har rätt att kräva att Persiennkompaniet begränsar hanteringen av dina personuppgifter under följande omständigheter:
- Om du motsätter dig behandling av dina personuppgifter med utgångspunkt i Persiennkompaniets legitima intresse, ska Persiennkompaniet begränsa all hantering av uppgifterna under pågående utredning av legitimt intresse.
- Om du har hävdat att dina personuppgifter är felaktiga måste Persiennkompaniet begränsa all hantering av dessa uppgifter under pågående utredning av huruvida personuppgifterna är korrekta.
- Om behandlingen av personuppgifterna strider mot lagen kan du motsätta dig att personuppgifterna raderas och istället begära begränsning av användningen av dina personuppgifter.
- Om Persiennkompaniet inte längre behöver personuppgifterna men det krävs för att du ska kunna försvara dig mot rättsliga anspråk. Vi sparar dina uppgifter så länge som det krävs för att uppfylla ovanstående ändamål eller så länge som vi enligt lag är skyldiga att göra detta. Därefter raderas dina personuppgifter.
- Länkar
Webbplatsen nordicweave.se kan innehålla länkar till andra webbplatser som vi inte har kontroll över. Vi ansvarar inte för sekretesskyddet eller innehållet på dessa webbplatser, utan vi tillhandahåller dessa länkar för att göra det enklare för våra besökare att hitta mer information om specifika ämnen.
25/03/12
Personuppgiftsansvarig
Persiennkompaniet Norden AB
Västberga allé 26
126 30 Hägersten
Sverige
Telefon: +46 8 441 00 80
E-post: info@persiennkompaniet.se
Företagsregister: Bolagsverket
Organisationsnummer: 556475-1237
Momsregisteringsnummer: SE556475123701
Tvister
Nordicweave.se vill att varje köp av våra produkter ska vara en positiv upplevelse. Om så inte skulle vara fallet så vill vi att du kontaktar Nordicweave.se så att vi så snabbt som möjligt kan åtgärda problemen så att du blir helt nöjd. Om en tvist uppstår kan du som konsument få din sak prövad i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, www.arn.se
Europeiska kommissionens onlineportal för klagomål kan också användas för att lämna in ett klagomål. Europeiska kommissionens klagomålsportal kan nås via www.ec.europa.eu/odr. När du lämnar in ett klagomål måste följande e-postadress anges: hello@nordicweave.se.